Ostrov Bali: trochu jiný pohled... (fotoblog)

16. 07. 2012 18:33:27
Čekáte-li fotky krásných pláží s palmami a nádherných resortů s bazény, tak vás zklamu, pro tyto fotky budete muset prolistovat brožury cestovních kanceláří, jsou jich plné. Já bych vám naopak rád ukázal Bali tak, jak jsem jej viděl. Po vyčerpávajícím fotografování orangutanů na Borneu a náročných trecích na východě Jávy jsme se rozhodli strávit zbytek indonéského pobytu na vyhlášeném ostrově Bali. Nebyli bychom to ovšem my, kdybychom nezvolili trochu jiný způsob pobytu než většina návštěvníků tohoto ráje dovolenkářů.

Nejjednodušeji se dostanete z Jávy na Bali, pokud nastoupíte v Ketapangu na trajekt do Gilimanuku. Cesta je krátká a i s nutnými prodlevami jste za hodinu na ostrově, dále pak můžete jet místní dopravou. My jsme se nahrnuli k autobusu, který jel jižní stranou ostrova - hledání vhodného spoje nebylo až tak složité, neboť je zde pouze jedna hlavní silnice. V narvaném místňáckém autobuse, připomínajícím svým vzezřením spíše pojízdnou rakev, to celkem žilo, neboť jsme pro celé osazenstvo byli příjemným zpestřením jejich cesty. O co byl však stav autobusu horší, o to více odvážnější byl jeho řidič, který se řítil jako šílenec a nedával všudypřítomným mopedistům šanci na chybu a za neustálého troubení míjel každého chudáku na prskoletu v blízkosti ne větší, než pár centimetrů. Naštěstí jsou místní řidiči a chodci vycvičení a tak se nic nestalo, ale v očích "dobrého" Evropana se onen řidič jevil jako nesvéprávný blázen, který omylem řídil autobus.

Všichni v autobuse měli jasný cíl své cesty, my jsme zatím věděli akorát to, že chceme někam k moři. Během jízdy padlo rozhodnutí, že tím místem bude Pulukan. Jazykem Bahasa nevládneme, byť jsme si několik základních výrazů osvojili a tak jsme jazykovou bariéru vyřešili tím, že jsme si našli ve slovníčku v průvodci výrazy, kterými jsme dali dohromady požadavek "zastavte v Pulukanu u cedule CBS", žena to pak napsala na papírek a poslala přes cestující k šílenému řidičovi a doufala, že to zafunguje - projít uličkou nebylo možné, protože balijské autobusy prázdné nejezdí... Zafungovalo to! Řidič sice zastavil asi 2km za požadovaným místem, ale i tak to byl úspěch - celý autobus nám pak pomáhal vystoupit a vytáhnout batohy - terima kasih! (děkujeme) milí spolucestující! Zbylé dva kilometry jsme urazili na ojeku (motorkář s mopedem, který převáží lidi na zadním sedadle za peníze) - ojekem se stal jeden chlapík z ostrahy banky, vedle které nám zastavil autobus, a jeho známý - prostě jsme se ho zeptali a do pěti minut před námi stály dvě motorky i s řidičem... řešit podobné situace v Indonésii byla zábava....

Před námi se otevřel nádherný pohled na Indický oceán s černou úplně prázdnou asi 2km pláží a malým dvoupatrovým domkem s rýžovým políčkem - fotky nečekejte, užívali jsme si to tam a zpětně musím říct, že to bylo to nejhezčí místo, ze všech pláží, které jsme mohli vidět a nejenom kvůli tomu, že nás pokoj s klimatizací, báječnou snídaní a terasou s výhledem na oceán stál v přepočtu pouhých Kč 400,- na noc, ale hlavně proto, že jsme na pláži byli úplně sami, voda byla křišťálová a vlny báječné - přiznám se, nechtělo se nám odtud, ale zase na druhou stranu nás lákalo vidět i jiné Bali - tradiční, všední, nepřipravené pro oči turistů. Tak se pojďte podívat na pár všedně nevšedních pohledů z tohoto příjemného ostrova...

Centrální Bali - hory, neustále zamlžná krajina a skutečné tradiční Bali najdete v centrálních horách, nechybí všudypřítomná rýžová políčka

Rýžové terasy - nejsou tak impozantní jako na Jávě, ale mají své kouzlo

Obdělávání (kypření) rýžového pole - je to nevděčná práce, chodit hodiny a hodiny v bahně na žhnoucím slunci...

Rýžová pole, palmy a hory - takto si budu pamatovat jižní a centrální část Bali...

V rýžovém poli

Obětiny - Bali je především hinduistické a tím se hodně liší od sousední islámské Jávy, byť lidé jsou příjemní na obou ostrovech. Takové obětiny najdete na Bali téměř všude, nejčastěji před dveřmi domu, pak v autech řidičů, ale i na motorkách, v obchodech, prostě tam, kde lidé v dobré víře uctívají sbé bohy a úlitbou je žádají o přízeň. Rád bych ještě doplnil pro místní hrdinné muslimobijce, že jsme ten hrozný islám na Jávě přežili bez újmy a vzpomínat budeme na pestré šátky na hlavách jávských žen a dívek a na občas praktikujícího věčně vysmátého Golana, velmi ochotného a pracovitého Sukmu, který před lety válčil v džungli Bornea a vlastně vůbec nemáme pocit, že by byl Islám jako celek nějaké zvěrstvo - je to prostě a jenom o lidech, kteří dělají konkrétní činy a jenom za tyto činy ať jsou pak souzeni společností...

Balijská architektura - Monkey forest, Ubud

Hinduistické sochařství - podobné sochy najdete u každého typického balijského domu, ale i kdekoliv jinde - tato sedí u vstupu do Monkey forest v Ubudu

Ještě jedno rýžové pole - všimněte si efektně zavěšených trenýrek, jižní Bali

Makakové (matka s mládětem) - na fotografii vypadají nevinně, ale jsou pěkné potvory, rozkousaly mi obal od stativu a ještě mě chtěly obrat o pas a peníze - to jsem si však nenechal líbit a i když cenily zuby a syčely tak jsem svojí tašku ubránil, pravda musel jsem použít pár kamenů, ale nikdo nebyl zraněn...

Ranní paprsky v Monkey forest - Ubud je, kromě bohatého kulturního dějí, které nabízí svým návštěvníkům, znám také právě tímto lesíkem, ve které žije početná tlupa makaků. Kromě makaků mě po ránu zaujala hra stínů a paprsků

Mládě makaka

Makak na pozorovatelně - Ubud

Rybářská loďka při východu slunce - Sanur

Rybář

Altánky

Poslední zhasne...

Hvězdice pod vodou - žena objevila nádhernou obrovskou hvězdici v moři asi 200m od břehu. V životě jsem větší hvězdici neviděl - tato byla o něco větší než otevřená dospělá ruka velkého muže - voda v Sanuru je opravdu křišťálově čistá

Altánek při východu slunce - přiznám se bez mučení, tyto altánky mě naprosto uhranuly. Každé ráno jsem vstával v půl šesté a šel pozorovat východ slunce a dění na pláži - rybáři, loďky, lidé se psi, atp. - po 3 dny jsem každé ráno čekal na stejném místě na okamžik, kdy vyjde slunce, ale to se vždycky schovalo za mraky a opar a neukázalo se. Až poslední den se objevilo, jako by se chtělo se mnou rozloučit - trpělivost se vyplatila!

Siluety při východu slunce - spolu s ostatními lidmi jsme se na několik minut zastavili a tiše pozorovali ranní představení slunce - nechci působit pateticky, ale to jsou přesně ty okamžiky, na které si vzpomenu v zimě, až mi bude chybět slunce. Tak že díky Bali, bylo jsi příjemným hostitelem...

Fotografie z tohoto článku ve vyšším rozlišení najdete také na stránkách www.petrcunderlik.cz

Přeji všem hezký den!

Autor: Petr Čunderlík | pondělí 16.7.2012 18:33 | karma článku: 24.13 | přečteno: 3011x

Petr Čunderlík

Chci mír za jakoukoliv cenu!

Jak můžete kritizovat někoho, kdo nechce válku, ale chce mír? Copak může být požadavek na řešení konfliktu mírovou cestou v něčem špatný? Mohli jsme žít v míru a prosperitě, stačilo jenom obětovat Ukrajinu...

2.4.2023 v 14:44 | Karma článku: 31.63 | Přečteno: 1047 | Diskuse

Petr Čunderlík

Diagnóza české vlajky na profilu

Rozmohl se nám tu takový nešvar, kdy se česká vlajka až nepříjemně často vyskytuje v profilech všelijakých dezolátů a jiných nedouků, kteří si pletou vlastenectví s nacionalismem a mnohdy i tu naši vlajku s vlajkou jiného státu..

28.7.2022 v 11:03 | Karma článku: 25.65 | Přečteno: 1113 | Diskuse

Další články z rubriky Fotoblogy

Jaromír Šiša

Veteráni všude možně i jinde.

Třeba pod střechou velkých prostorných i malých útulných muzeí. Nebo na všech možných srazech, případně je potkáváme jen tak v prostoru. Pro svoji krásu a eleganci je obdivujeme a s úctou k těm, kteří jim vdechli nový živý život.

28.3.2024 v 10:03 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 20 | Diskuse

Petr Široký

Jak jsem potkal brouky (Díl LXII. - Rokycany 12 - Jaro je tu)

Broučí znalosti většiny z nás plynou z dávné četby Ferdy Mravence a občasného setkání s druhem dostatečně velkým či nápadným, aby si ho člověk povšiml – střevlík, beruška, chroust, zlatohlávek.

28.3.2024 v 8:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 46 | Diskuse

Martina Pazourová

Po dešti......

Nenapadá mě nic jiného, než text písně paní Judity Čeřovské.Foto Nikon D 70. Jo, a dalo to docela fušku :-)

25.3.2024 v 23:00 | Karma článku: 12.35 | Přečteno: 203 | Diskuse

Veronika Foglová

Květná neděle 2024

Uteklo to jako voda, a svatopostní doba nám vstoupila do své závěrečné fáze - Svatého týdne, po němž nadejdou Velikonoce.

24.3.2024 v 15:21 | Karma článku: 11.14 | Přečteno: 153 | Diskuse

Martina Pazourová

Střípky z bleduliště

Bledule mám doma asi tak tři. Z původních šesti, které mi přes zimu zredukoval krtek.Proto jsem byla v bledulišti na vysočině jak Alenka v říši divů. Letos už potřetí, tentokrát po vydatném týdenním dešti, kdy jsem si otestovala

22.3.2024 v 22:25 | Karma článku: 14.66 | Přečteno: 231 | Diskuse

syn, bratr, strýc, bratranec, bohužel již nejsem vnuk, za to jsem šťastný "táta" dvou psích slečen, milovník přírody a sýrů, cestovatel, Afričan, fotograf, posluchač "dobré" hudby, squashista, čtenář, rejpal, filmový divák, vděčný strávník, barman, lenoch...

více na webu: www.petrcunderlik.cz

najdete mě také na facebooku:

Petr Čunderlík Photographer

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...